Kräftköret 2023

2023-09-09
Rekordmånga deltagare på årets klubbmästerskap.

På Oaxens BK är det tradition att någon gång under sensommaren köra klubbmästerskap. I år testade vi ett nytt koncept, att köra jollar och kölbåtar i samma tävling med gemensamt slutresultat. Det har länge diskuterats men inte testats. Svenska Seglarförbundet har gjort en SRS tabell för jollar och med den som grund gjorde vi först ett test. En Dufour 385 och en Trissjolle testade banan med SRS en vardagskväll. Resultat blev att det skilde 3 sekunder mellan dem i mål. Med denna empiriska undersökning bestämde tävlingsledningen att det borde fungera.

Tävlingen seglas med jaktstart så lägst SRS börjar och tanken är att om alla seglar upp till sitt handikapp kommer alla samtidigt över mållinjen. Fösta båt startade 11:15:00 och sista 12:14:26 vilket betyder att det är en timme mellan en 14 fots jolle och en 53 fots segelbåt på en bana som tar 2,5 timme att segla för den mindre båten.

Vi blev 12 båtar på linjen, vilket är nytt rekord för Kräftköret i modern tid. Hur gick det då?

Stort grattis till Flax och Familjen Gustavsson som vann Kräftköret 2023.

Slutsatsen är att jolle och kölbåtar trivs bra ihop. Det är också kul att se så många båtar på vår vackra fjärd. Då segling med handikapp ändå aldrig kommer vara rättvist finns tankar och idéer på att titta lite på golfen och införa personligt handikapp på grundval av tidigare resultat. Dock krävs lite eftertanke för att få till det. Återkommer i den frågan nästa år.

Hur gick det med kräftorna då? Det blev en improviserad kräftskiva på Björnö efter tävlingen.