Lyckad seglarskola för vuxna

Jesper Hagel
2023-08-28

I helgen var det premiär för ett nytt koncept på klubben. Fem deltagare fick under en helg chansen att lära sig mer om segling och testa trissjolle och laser, allt under ledning av OBK:s rutinerade instruktörer.

Miguel Cobos och Magdalena Bryneson är två av deltagarna på seglarskolan.

Miguel Cobos, 45, från Bagarmossen gör sig redo att vända. Tillsammans med kurskamraten Magdalena Bryneson från Järna rattar de en trissjolle ute på fjärden. De duckar under bommen och vinden tar tag.

Väl tillbaka i hamnen konstaterar Miguel lite sorgset att söndagen inte bjuder på samma friska vindar som lördagen.

– Det är roligt när det går fort, säger han och ler.

Ändå är han lycklig. Segling hade han bara testat en gång innan, dock är han bekant med OBK som klubb sedan tidigare.

– En släkting till mig har båt här och jag har hjälpt honom mycket, så jag har varit här en del.

Totalt fem personer deltog i helgen i OBK:s seglarskola för vuxna. Konceptet är helt nytt, där två dagar varvas med teori och praktik under ledning av instruktörer. De flesta som deltar har någon form av koppling till klubbens verksamhet sedan tidigare. Vilket inte är så konstigt, eftersom det är på grund av efterfrågan som kursen blev till.

– Många som är här har själva haft barn på seglarlägret, och då blivit sugna på att testa, säger Simon Evertsson som är en av instruktörerna.

Miguel Cobos menar att han fått blodad tand efter helgen och att kursupplägget var helt perfekt.

– Det är ett otroligt fint tillfälle att lära sig så här, att få komma ut på havet mycket och testa.
Om kursen kommer igen nästa år eller inte återstår att se, även om intresset varit stort inför den här helgen, menar Josefin Gustafsson som är med och leder kursen.

– Det är jättekul att göra det här men det är också ideellt. Det handlar om att det ska finnas ledare som lägger sin tid på det, säger hon och fortsätter:

– Men ju fler vi är som kan hjälpa till med olika delar, till exempel köra följebåt, desto mer kan vi göra.

Instruktörer under kursen var Josefin Gustafsson, Tobias Gustafsson och Simon Evertsson.

Seglarskola segling jolle