Ny brygga vid rampen

Jesper Hagel
2022-04-24

unnamed 9

– Man kommer sova gott sen, säger Lasse Kingelin.

Han rullar ut skottkärran med betong och skyfflar upp massan i hinkar. Efter fem timmars jobb och ungefär 60 säckar betong går det lugnt att konstatera att gymkort är överflödigt. Lördagens arbetsdag vid Skanssundet bjöd på ett rejält träningspass för de tiotal klubbmedlemmar som samlats där.

Men 60 säckar betong blandas inte och flyttas för skojs skull. Ett nytt fundament till klubbens brygga påbörjades. Bryggan ska löpa jämsides med den nya rampen. Den som minns fjolårets upptagning, och de meterlånga reglar som användes för att styra båtarna då, inser också att upptagning och sjösättning blir betydligt lättare i framtiden. Grova pvc-rör träddes över de redan befintliga järnrören, som i sin tur är monterade på rampens fundament. Järnrören fungerar nu som armering till de nya gjutna stolparna.
brygga1brygga2

Arbetet flöt på bra. Att det var svårt att få gjutformarna täta mot sjöbotten ställde däremot till det en del, något som gjorde att arbetet fortsatte på söndagen. Även mängden betong fick skrivas upp och slutade på runt 80 säckar. Men nu är alltså fundamentet till bryggan klart, och ett flertal klubbmedlemmar snäppet starkare på köpet. Planen är att den nya bryggan, när den är färdig, kommer löpa bredvid de fyra yttersta rören vid rampen. Den gamla bryggan, där mastkranen stod, kommer i sin tur rivas under valborgshelgen, då arbetet fortsätter.– På lördag får vi se hur vi fortsätter, då börjar vi riva befintliga bryggan och bygger en ny konstruktion, säger Mikael Jakobsson.

Och så frågan som är på alla seglares läppar, mastkranen då? Ja den ska förstås upp. Placering blir längs med rampen på den nya bryggan. När allt blir färdigt är däremot inte helt klart, utan beror på faktorer som mängden frivillig arbetskraft och maskiner som går att låna in.

PS. Undertecknad har blivit ombedd att skriva några texter till hemsidan. Vad tycker du jag borde skriva om? En aktivitet, ett roligt projekt eller bara ett smultronställe i skärgården du vill tipsa andra om? Hör av dig till mig på jesper.hagel.frilans@gmail.com