Eldsjälen på bygget

Jesper Hagel
2024-09-04

Bakom OBK:s nya klubbstuga står flera hårt arbetande eldsjälar. En av dem, snickaren och klubbmedlemmen Rikard Widén, bidrar inte bara med expertis och verktyg – utan också med en rejäl dos jävlar anamma.

På bygget råder det ett stilla lugn. Just idag är det bara en handfull personer som kör på. Och precis som vanligt är en av dem Rikard Widén. Han kapar en bit ytterpanel och klättrar sedan upp på stegen bredvid fönstret.

– Min specialitet är att bygga timmerhus och ta hand om gamla byggnader, men det blir en hel del sådana här grejer, säger han och syftar på bygget av klubbstugan.

Utan Rikard hade bygget inte kommit så långt som det gjort idag, det vittnar flera personer om. Han beställer byggmaterial, delar med sig av kunskap, lånar ut en uppsjö av verktyg och spenderar förstås otaliga arbetstimmar på klubben.

Men själv vill Rikard inte gärna prata om det.

– Det är trevligt att höra det där, men det finns många andra, till exempel Jonny Särås, som är väldigt drivna också, säger han och fortsätter:

– Det är det som är så fantastiskt med den här båtklubben. Vissa kan mer, andra mindre. Men det är inte det viktiga, utan att vi gör det tillsammans.

Till vardags jobbar Rikard som snickare och driver eget, bland annat företaget Widéns timmer och bygg i Järna som han haft sedan 1997. Utöver jobbet och familjen döljer sig ett långvarigt intresse för havet.

– Jag har vindsurfat i 30 år. Jag gör det fortfarande, men inte lika mycket. Det vill jag gärna ta upp lite mer igen.

Bygget går just nu enligt plan. Att få ihop bodarna som huset består av, och dessutom helt rakt, har varit klurigt. Nästa utmaning är egentligen att hålla den ambitiösa tidsplanen – inte minst för att klubben ska ha möjlighet att ta del av de bidrag som beviljats.

– På det stora hela kan det bli tiden som är lite knapp. Men jag kommer inte ge mig en millimeter. Det ska bli färdigt, säger Rikard.

Själv är han ofta vid bygget. Planen är att fortsätta med stående arbetsdagar varje söndag. Ju fler som kommer ju bättre menar Rikard. Och är du osäker på vad som ska göras eller hur man gör något så kan du vara lugn – hjälp finns att få.

– Jag försöker göra vissa moment, som nu när jag håller på med fönstret, så kan folk titta och sedan fortsätta själva. Det viktiga är att vi gör det tillsammans.

Namn: Rikard Widén
Ålder: 52 år
Båt: Tresfjord, 33 fot (Motorbåt)
Familj: Gift och har ett barn