Profilen Jonny Särås

Jesper Hagel
2023-06-08

Han sjösätter klubbens största båtar utan att bryta en svettdroppe, jobbar oförtröttligt för hemmahamnen i Skanssundet och hjälper alla med stort och smått.
Möt hamnkaptenen och OBK-profilen Jonny Särås.

”Oj oj, försiktigt nu!” ropar någon.

Segelbåten som vilar på hydrualvagnen glider lite åt sidan. Vi som står intill tittar nervöst på. Ett litet hål i hamnplanen har fått ena däcket på vagnen att glida ner, och därefter fem ton båt att börja luta. Det är sista båten för dagen och den enda som inte ser det minsta orolig ut är Jonny Särås, mannen bakom spakarna.

Fem minuter senare är båten säkert flyttad. Ingen skada skedd.

– Jag tycker inte det är svårt, men det finns vissa båtar som är lite kluriga, säger han.

Anledningen är förstås att Jonny Särås vid det här laget har lång erfarenhet av att just sjösätta båtar. Redan i tonåren jobbade han på varv och skötte det mesta själv.

– När jag växte upp hade mina föräldrar båt vid Asplunds varv och jag var där jämnt och hjälpte gubben Asplund, Arne Asplund hette han. Sista åren när han började bli gammal skötte jag i princip allt, sjösatte och tog upp båtar, säger han och fortsätter:

– Så jag har väl några sjösättningar och upptagningar bakom mig nu.

Vi sitter på en bänk intill resterna av den gamla klubbstugan. Solen är sakta på väg ner.
En klubbmedlem som fått problem med en köl har fått Jonny att rycka ut just ikväll. Exakt hur länge han varit hamnkapten är han osäker på, fem eller sex år nu gissar han på.

– Jag försökte att sluta men det fick jag inte, säger han och skrattar.

Andra i klubben beskriver honom som oerhört hjälpsam, men också rak och tydlig. Ove Lundgren minns när Jonny började:

– Han kom in och tog en aktiv roll, anpassade platser efter båtar och så vidare. Och det gör man inte ostraffat, säger han.

– Vi har en himla tur som har honom som hamnkapten, han får saker gjort, säger Mikael Jacobsson.
Jonny själv kan känna igen sig.

– Jag är inte konflikträdd eller tycker sådant är jobbigt. Jag kan nog vara ganska rak. Annars är jag hjälpsam. Jag tycker om att hjälpa människor, min fru säger att jag är hopplös eftersom jag aldrig säger nej.

Han fortsätter:

– För mig är det bara roligt, men det kan ju vara lite jobbigt för de som är närstående när det tar mycket tid.

Namn: Jonny Särås
Ålder: 58
Bor: Trosa
Familj: Fru, tre vuxna barn och ett barnbarn.
Lägger helst på grillen: Välkryddad kyckling eller fint nötkött.

Till vardags jobbar Jonny som affärsområdeschef på företaget Lotus, som sysslar bland annat med uthyrning av rivningsmaskiner. Tidigare har han däremot drivit eget inom entreprenadbranschen och har yrkesbevis för såväl lastbil som grävmaskin.

Snart väntar däremot semester och båtlivet. Just nu kör han en Princess från 80-talet, men i ungefär 15 år var det segelbåt som gällde.

– Vi har i stort sett alltid haft båt, med undantag för några år när barnen var som minst.

Var åker du helst?

– Det brukar bli minst en sväng till Västervik eller Oskarshamn. Sedan är Ringsö och öarna innan Sävsundet favoriter.

Telefonen plingar till. Det har den gjort flera gånger under vårt samtal. Själv är Jonny van. I rollen som hamnkapten ingår en mängd göromål. Det kan handla om rampen, hamnplanen och titt som tätt bryggplatser. Och förstås att hjälpa sina båtgrannar. Om bara två dagar ska han tillbaka för att sjösätta en sista båt.
– Jag brukar vara här mycket, pyssla med någonting. Jag trivs att gå runt och skrota här.

Text och bild: Jesper Hagel