Björn och Fanny väcker liv i seglardrömmar

Jesper Hagel
2023-01-16

Nya i klubben och ny båt – men inte utan erfarenhet. Björn Wendel, 24, och Fanny Jacobson, 25, renoverar just nu ett stycke båthistoria, en Maxi 77:a från 70-talet. Samtidigt har första sommaren redan bjudit på överraskningar i form av ett rigghaveri.

– Där, en bit av ställningen har knäckts.

Björn Wendel pekar mot presseningen som skyddar Maxi 77:an från vädrets makter. Det är mitten av december och ett kraftigt snöfall har just dragit in. Oaxens båtklubb är klädd i vinterskrud.

– Så går det när man har köpt gamla grejer, konstaterar Björn glatt och syftar på täckställningen.

Björn Wendel framför parets Maxi 77:a.

Björn inspekterar båten. Han och sambon Fanny köpte den i juni och fick då båtplats vid OBK:s bryggor. Tidigare har de haft båt i Mälaren, när det nu blev segelbåt ville de komma närmare havet och skärgården. Just klubbens läge var vad de föll för, menar Björn.

– Det här är ju ett kanonställe att ha båt på!

Första sommaren bjöd dock på en del överraskningar, något som de flesta båtägare kan känna igen sig i. För Björn och Fanny hade det däremot kunnat sluta illa.

– Under semestern brast infästningen till akterstaget, säger Björn.

En spricka i plasten växte sig större och slutade med att akterstaget lossnade. Paret kunde däremot snabbt reva och ta sig tillbaka mot klubben. Det blev en provisorisk lagning och i vår väntar mer fix.

– Det var inte så kul, men nu vet man att det funkar till nästa år, säger Björn om skadan.

Är det något som kännetecknar Björn under samtalet så är det ett glatt humör, och en positiv framtidstro,

– Det är det enda sättet att attackera båtar, det är lite lycka för mycket meck. Men det är absolut värt det!

Båten är nu blästrad, via en inhyrd godkänd firma, och till våren ska botten behandlas med epoxi enligt konstens alla regler. Själv ser Björn fram emot sommaren och förhoppningsvis St Annas skärgård och Göta kanal.

– Det är ju att komma ut på sjön som är det roligaste ändå, säger Björn samtidigt snön från backen virvlar upp i blåsten.

Text och bild: Jesper Hagel
jesper.hagel.frilans@gmail.com