Sjösättning

2022-05-08

Blöt och historisk sjösättning

sjosattning4

Årets sjösättning skulle komma att bli en historisk tillställning vid klubben. För första gången sjösattes alla båtar med hjälp av rampen och vagnen. Till en början såg det däremot ut att bli en dyster start. Tio grader och regn, dessutom pajade en hydrualslang på vagnen precis efter att de två första båtarna kommit i.

Mörka moln tornade upp sig på horisonten. Men kaffekokaren gick varm, en tekniker ringdes in och humöret var på topp. När arbetet kom igång igen gick det i rasande fart, i snitt 5-6 båtar i timmen lades i.

sjosattning1

Några som sett fram mot den här dagen extra mycket var Tobias och Josefin Gustafsson, vars Albin Express skulle bli blöt.

– Vi har ångrat oss! Vi kan väl lägga i henne upp- och ner? Vi vill kunna se kölen, säger Tobias Gustafsson.

Med tanke på de otaliga timmar de lagt ner på att epoxibehandla skrovet och spackla om kölprofilen (tillsammans med övriga ägare) så är kommentaren inte så konstig. Ett arbete som för övrigt är väl värt ett eget reportage i framtiden. Kölen hamnade alla fall åt rätt håll när Jonny Särås med hjälp av hydrauliken lyfte upp henne på vagnen. Några minuter senare var sjösättningen klar. Josefin Gustafsson summarar hur det känns med ett ord:

– Äntligen!

Ett uppehåll i duggregnet blev sen till en perfekt paus när klubben bjöd på lunch. Vid 13.30 var samtliga båtar i sjön (med undantag för en som skulle i på söndagen). Smidig sjösättning och trevlig dag. Säsongen kan inte börja bättre.

Text och bild: Jesper H

sjosattning3sjosattning2