NOVEMBERKÅSAN 2009

2010-03-18

Novemberkåsan

28-29 November genomfördes en aktivitet av lite udda slag för en båtklubb. En helg på Björnö. Vi var 10 personer som tog lillbåten över till Björnö för att uppleva en helg i skärgården, i slutet av November. Det är synd att säga att det var kallt. Temperaturen låg runt 8 grader och solen tittade fram av och till hela helgen.

Äventyret startade redan på fredag kväll för förtruppen, som skulle se till att rigga iordning allting inför lördagen. Vi kom ner till Lövhagen vid ca 20.00 och började lasta av all utrustning. En situation uppstod då ägaren av fastigheten vid Lövhagen undrade vad som stod på. Två bilar, varav en med båtkärra backar ner till bryggan, i beckmörker. Han var helt säker på att det var båttjuvar på gång.

Vi lastade i båten, och det blev ett rejält lass. Innan vi åkte ner hade vi diskuterat hur vi skulle hitta ön utan navigationsutrutning, det kan vara väldigt mörkt så här års. Det blev inget problem all då månen tittade fram och man såg över hela fjärden. Sen blev det bära, bära och bära. Kvällen avslutades med att vi fyllde stugan med rök. Som alltid med kalla skorstenar så går röken åt fel håll innan stenen blir varm. Dock tröstade vi oss med en flaska av den berömda gåsen och somnade som stockar.

Björnö Taxi började arbeta med att ta över gäster kl 09.00 och vi blev till slut 10 personer ute på Björnö. Temat för helgen var skytte. Trålar-Hasse hade tagit med sig hela sin samling med vapen och en kompis, Jocke, som hade en lika fin samling. 2 hagelbössor, 2 studsare, 2 tjugotvåor och en pistol cal 45. Hej och hå, nu skulle det smälla. Efter nogranna säkerhetinstruktioner avgick samtliga till skjutplatsen. Med hagelbössorna skjöt vi lerduva och med övriga vapen skjöt vi på fasta mål. Fantastiskt roligt !!!

Efter lunchpaus bestämde ordförande och hamnfogden att det skulle instiftas ytterligare ett klubbmästerskap. KM i lerduveskytte. Tävling konstruerades som en ren eliminering. Två skyttar, en duva, den som träffade gick vidare. Efter otal omskjutningar, då båda skyttarna träffade samtidigt bestämdes att det skulle vara en duva per skytt istället. Ruda, Roger, Buffy, Hasse och Micke gick vidare till omgång två. Efter denna omgång stod striden mellan Roger och Micke. Man kan säga att det blev en grannfejd (vi bor ju grannar på Mörkö)Det behövdes tre ytterligare omgångar innan segraren kunde koras.

Micke Jakobsson är numera klubbmäster i lerduveskytte.Efter att ha gjort av med ca 700 skott kändes det som att det räckte. Ömmande axlar, ömmande kindben och faktiskt, ett jack i pannan. Det var Ruda som skulle testa Hasses grisbössa. Han hade ögat lite nära kikarsiktet och fick en riktig smäll så ögonbrynet sprack. Manligt konstarade Ruda.

Kvällen följde de gamla vanliga rutinerna på Björnö. Vi åt, vi drack och vi pratade båtklubb.

Denna aktivitet var så bra att vi har instiftat en tradition. Sista helgen i november skjute vi lerduva på Björnö.

//Herr Hamnfogde Björnö

IMG_3818IMG_3852IMG_3825IMG_3852IMG_3811IMG_3828IMG_3827