KM i RC Segelbåt 2009

2010-03-11

Lördagen 10/10 avgjordes Oaxens Båtklubbs genom tiderna första klubbmästerskap. Dagen började med ett skepparmöte där inte bara dagens tävling genomgicks utan också förutsättningarna för hur klubbmästerskapet ska fungera. Det bestämmdes att trots att det inte blåste någonting alls skulle mästerskapet genomföras. Då tävlingsledaren var tvungen att avika senast kl 15.00 bestämdes det att oavsett hur lite det blåste skulle starten gå senast kl 14.00. The show must go on !! En kryss läns bana lades ut i det som tävlingsledningen ansåg vara vindriktningen. Det visade sig senare att det inte alls kom vind från ost utan 0,någonting från nord. Bojarna togs upp och banan lades om. Ett varv fick räcka. Efter lång väntan blåste tävlingledaren till uppställning för start prick kl 14.00. Det gick att segla men det var inte mer. Deltagagare var Mikael Ruda, Roger Andersson, Lennart Gustavsson och Ylva-Li Gustavsson. Under formeringen för start lyckades Lennart lägga sin båt i total lä, på fel sida start linjen. Starten gick och Ruda+Roger gick iväg fint mot rundningsbojen. Ylva-Li hade problem med seglet och kunde bara köra helt åtskotat. Det gick någorlunda fram till rundningen. Sen gick det inget vidare. Det visade sig att det var en latta som hadde fastnat i häck staget. Lennart kom till slut över målinjen och fick mycket bra fart ner till rundningen. När övriga båtar rundat och Lennart skulle runda kolliderade lennart med Rogers båt. Tävlingsledningen dömde blixtsnabbt straff mot Lennart. Snurra 720 grader. På kryssen gick det bra för Lennart och Ruda. Lite olika spårval gjorde att det inte var klart förän målgång. Lennart valde längre kryssar och vann på detta då det fanns mera vin längre ost. 13min, 38 sek blev hans tid i mål. Medelhastigheten var 0,24 knop, det blåste inte mycket. Längre bak i fältet inträffar just i detta nu en otrolig fadäs från tävlingsleningen. Rescue båten, den radiostyrda racerbåten med bärgar krok, behövde ompositionera sig och gick med full fart rakt över tävlingsområdet. Ugefär mitt i banan kolliderar rescue båten med Roger Anderssons svarta Victora. Recue båten flyger rätt igenom storseglet och river av backstaget på segelbåten. Roger kan inte fortsätta efter detta. Vad värre var så var rescue båten utrustad med två replikor i form av tävlingsledaren och tävlingsledarens respektive Petra Evertsson. Plötligt låg Petras huvud och flöt i hamnen. Mycket illa med den här typen av personskador i tävlingssammanhang. Säkerheten måste bättras tills nästa KM. Under incidenten går Micke Ruda i mål på tiden 14,29. Ylva-Li på 17,18. Roger avböjer bogsering av tävlingsledningen och åker själv ut och hämtar sin båt med rodd båt. Han får måltiden 23,43.

1:a Lennart Gustavsson
2:a Micke Ruda
3:a Ylva-Li Gustavsson
4:a Roger Andersson

Ett vandringspris utdelades till vinnaren. En modellsegelbåt att ställa i prisskåpet. En väldigt lyckad dag avslutades med att publiken fick prova att segla. Då kom vinden !!!!!

Vi kommer att köra detta varje år och vid samma tid. Dagen efter båtupptagningen. Alla RC segelbåtar är välkomna. Är det stora avvikelser från Victoria båtarna kommer lys att tillämpas av tävlingsledningen. Det kommer att skrivas ett mer detaljerat reglemente till nästa år. Har du eller funderar du på att köpa en RC segelbåt så är du välkommen att deltaga 2010. Tävlingen kommer att vara öppen även för icke medlemmar men KM kommer bara att räknas för klubbmedlemmar.

Mvh Tävlingsledare Micke Jakobsson

rc2009-3rc2009-5rc2009-10rc2009-12rc2009-13rc2009-16rc2009-17