OBK jolleseglare testar motortorpedbåtar

2010-09-06

För en dag bytte vi optimister och lasers mot lite tyngre grejjor. Det var genom vår Mikael J och hans stora motorintresse och medlemskap i Veteranflottiljen vi fick chansen att delta i EDIP, en dag i paradiset. Ja så kallar Veteranflottiljen sin höstdag då de bjuder in familjerna till fest och åkturer. Ett underbart gäng entusiaster som håller liv våra gamla militära båtar och fartyg.

t26_web

Här kommer T26 från 1942 farande i ca 40 knop. Effektuttaget här är väl ca 3000 hk. Häftigt! En tur runt Gotska Sandön och hem tar inte mycket mer än 2 timmar.

viktor_robotbat_web

Viktor testar Robotbåt 142 Ystad från 1976. En bjässebåt med turbinmotorer. Låter mest som ett flyplan, typ Boing på Arlanda men som rattas med, just det, ratt i trä.

simon_web

Motortopedbåtar bullrar, massor, hörselkåpor gäller. Simon laddar för en ny åktur.

t56_39kn_web

Motortorpedbåt T56 i 39 knop. Maxeffekt 5000 hk i 3 dieselmotorer med en otrolig slagvolym. Den här båten går inte att köras försiktigt.

team_EDIP_web

Testpatrullen: Viktor, Maria, Simon, Stefan och Micke.

t56_2_web

T56

spica_web

T121 SPICA på väg hem efter en tur. Vi tror vi kommit på varifrån begreppet ”kör så det ryker” är hämtat.

För mer information se www.veteranflottiljen.se. Att bli medlem kostar 150 kronor och får väl ses som en god gärning i bevarandet av vårt båtkultur arv.

viktor_t56_web