Kräftköret 2011

2011-08-14

Årets kräftkör startade söderut eftersom det före och fram till skepparnmötet såg ut som chanserna till kryss i smala sundet söder om vår klubbhamn skulle minimeras på så vis. Men planer är ju bara planer. Nordostvinden vred allt mer mot sydost och dog ut i hög grad vid starten. Den tänkta halvvinden i smala sundet blev kryss….. och där trängdes i stort sett hela startfältet. Man kunde nästan gå torrskodd från strand till strand. Det var mer båt än vatten. Skickligt tog sej alla igenom utan allvarligare krockar. Bra gjort!

Rent sportsligt var vindbleket inte alls bra. Låglysarnas försprång var uppätet på nolltid av de stora båtarna vilket också kom att prägla slutresultatet. Väl ute ur sundet bjöds på riktig kanonsegling i perfekta vindar och sol.

IMG_5577

Härliga kryssfigter där Dream med Kalle Hultman, familj och vänner rycker. Bakom följer en rad båt mot båt matcher. Exempelvis följer Skorpan och Carioca varandra hela banan där ledningen växlade. Skorpan hade mer höjd på kryssen men Carioca gjorde perfekta slag och la sej skickligt på Skorpan som fick segla i störd vind och som tappade både fart och höjd. Dream höll sin ledning och vann, Carioca med Sven bakom ratten vinner matchen om silvermedaljen och bronset tar Skorpan.

Hårdaste striderna hittades i Bavariafamiljen där de tre båtarna går i mål inom 1 minut!! Ledningen växlar även här och till slut kommer minsta Bavarian först. Skeppare för dagen är Peter Forsell i Bavaria 33. Bo Lindgren med familj i Bavaria 36 hack i häl och Hans Larsson med team i Bavaria 37 bara lite efter Bosse.

Curt och Ulla i Black Lady imponerade med fina slag och bra båtfart, kommer 7:a.

Bakom seglade Gustavssons i Flax, Bert Sjöberg i Facil, Wengelin i Draken,  Micke Olofsson med familj i Magnific midget alla bra men pga av den struliga starten utan reella chanser till framsjutna placeringar. Sist men inte minst kom Henrik Endoff med Rubecula som tappat fart sedan våren. Orsaken går att finna under båten. Musslor och havstulpaner, MASSOR, som att åka med handbromsen i, inte lätt.

Nästa år kommer vi högst sannolikt prova en ny bansträckning utan Björnö-sundet som ofta strular.

3 båtar med hemmahamn utanför OBK deltog och det känns riktigt uppfriskande. Vi hälsar gästande båtar välkomna även nästa år.

Resultat:

1, Dream, Kalle Hultman med familj/vänner

2 Cariova, Sven Ulla och Stefan Andersson

3 Skorpan, Viktor Maria och Micke Ruda

4 Peter Forsell Bacvaria 33

5 Bo Lindgren med familj Bavaria 36

6 Hans Larsson Bavaria 37

7 Black Lady, Curt och Ulla

8 Flax, Gustavson

9 Bernt Sjöberg, Facil 30

10 Draken, Wengelin

11 Röda Rosen, Micke Olofsson, Magnific Midget.

12 Rubecula, Henrik Endoff

DNF Rolf Hellström

Som traditionen bjuder så avslutades dagen med en rejäl kräftskiva på bryggan. IMG_5582

Ulf och Ann-Marie stod för drinkbar ala Finlandsbåts standard. IMG_5578

Klubben fick även en ny medlem i form av Göran ”Göransson”. Göran, som driver en stor smedja i Sorunda, har skänkt en rostfri grill model större till Björnö. Som tack för detta fick han, under högtidliga former,  ett medlemskap i OBK.

IMG_5581

Björnö fick, dagen till ära, ny utsmyckning i form av riktiga Holywood bokstäver.

IMG_5574

Vädret var, som vanligt, kanon !!!!!

IMG_5580

I timman blev sen…………………….

IMG_5583