Kräftköret 2013

2013-08-20

Kräftköret 2013 blev ett race med riktigt hög kvalitet. Äntligen hade vi riktiga vindar och fick sticka ut på en lite längre bana runt Grönsö, lite drygt 8 nm. Som vanligt omvänd startordning och först i mål vinner. Först ut var Gunnar Hultman i egnhändigt ihopplockad båt. Lite teknikstrul på vägen gjorde att fältet kom ikapp. Bakom Gunnar startade Draken som hittade riktigt grymma vinklar och bra driv i vågorna. Båten rann iväg och blev infångad av Ulrika och Kjell Enboms Dehler 34 ”Rabalder” och Maja Björkvists och Simo Ryhänens HR342 först i slutet av racet. Maja och Simo som satte en riktig drömstart  höll undan från jagande Enboms även om mariginalerna krympte till just ingenting mot slutet. Rabalder har under sommaren framgångsrikt legat i den absoluta täten på tävlingen som i folkmun kallas Gotland Runt så man kan tänka att spänningen var hög på HallbergRassyn. Totalvinnare Maja och Simo och total 2:a Ulrika och Kjell Enbom.

Vinnande segelplan, rullstor med lattor bygger ut akterrundan, vackert!

K2013-1

K2013-2 (Målfoto; Draken först och sedan Flax, Mia och Olle nya klubbmästare)

Bakom vinnarbåtarna tätnar fältet precis som beräknat. Draken håller nätt och jämnt undan för Flax som valt att använda spinnacker på undanvindarna och vinner därmed klubbmästerskapet. Bakom Flax följer superkolfiberracern STYV med Calle Hultman & vänner, sammaräknat 16 personer vilket torde vara nytt rekord i Kräftkörets historia. Även Calle valde att använda spinnacker på undanvindarna men övriga klarade sig på genua och stor. Längre ner hade Rudorna i sin Flying Dutchman en match med singlehanded Henrik Endoff. Rudorna var förbi men strulade i slag som Henrik skickligt använde för att årerta kommandot.

1) Maja Bjökqvist &Simo Ryhänen, Dehler 342 Trosa BK

2) Ulrika & Kjell Enbom, Dehler 34, Trosa BK +31 sek

3) Draken, Mia och Olle Wengelin (Klubbmästare), + 3 min 5 sek

4) Flax, Tobias, Henny, Veronica & Max, +3 min 19 sek

5) STYV, Calle Hulman + + + + +, + 4min 10 sek

6) Rubecula, Henrik E, +15 min

7) Flying dutchman, Rudorna +15 min 20 sek

8) Gunnar Hultman

K2013-5

Med all rätt, glada miner, Simo och Maja

K2013-4

Mia och Olle med det nya vandringspriset ”The Golde Winch” tillverkat av Gunnar Hultman och Johan Grewald, basen i Päron samt Gullregn, på toppen en gyllene winch, vackert!! Reglerna för nya priset exakt som förra, 5 inteckningar varav 3 i rad på slutet. Omöjligt? ,, nja, Calle klarade det ju.

//Ruda