Björnöbryggan del 3

2010-11-15

I helgen inleddes etapp 3 i projekt Björnöbryggan. Dagens uppgift var att transportera över en cementring som sedan ska användas som plint till bryggan. Detta var den sista och den största ringen. Enligt NCCs ingenjörer skulle vikten ligga på 432,3 kg. Det började inte bra. Vattenståndet hade under måndagen legat 40 cm över och vinden hade varit uppåt 15-18 m/s. Denna kombination innebar att Björnö Taxi, som var uppdragen på land och förankrad i ett träd, hadde vatten fyllts, repet hade gått av och båten flutit iväg. Motorn låg på botten och båten stod på fast botten 15 meter ut. Efter bärgning kunde konstateras att båten verkade ok men motorn ville inte starta. Konstigt, hade ju bara legat i vattnet i 5 dagar. Det var ju trots allt en Volvo Penta. Ruda kastade sig i bilen och åkte till Järna för att hämta ny utombordare. Vi kunde ju inte ge upp ? Ny motor på akterspegeln och iväg mot Björnö för att hämta flytbryggan som skulle fungera som pråm. Mitt ute på fjärden konstaterar Kurt att båten faktiskt läcker, ganska rejält, det var hål i botten. Framme vid Björnö blir det båtbyte till Björnös lill båt. Sen börjar projektet flyta på. Ringen lastas på pråmen vid Lövhagen och transporteras över. Att få ringen på plats påminde om pyramidbyggen i Egypten för 2000 år sedan. Tack och lov väger föremål bara hälften i vatten. Trots allt 200 kg som skulle bäras, brytas och dras på plats. Lagom till mörkrets inbrott var det klart. 4 nöjda klubbmedlemmar konstaterade att mycket trevligare än så här kan man nog inte ha en lördag i november.

DSC00099

Nästa arbetsdag på Björnö blir när vattenståndet är 0 eller under. Då ska det gjutas.