Städdagen

2011-05-24

18 personer blev vi som mötte upp på Björnö för att rusta våran fina klubbholme för sommaren. På agendan stod flytbryggan, bryggbygge och lillstugan. Flytbryggan transporterades ut redan på onsdagen med hjälp av Hasses trålare. Nu handlade det om att göra klart bryggan för tjänst på Björnö. Bryggbygget, som påbörjades under hösten, hade kommit fram till att lägga trall. Det jobbades både lördag och söbdag med detta och ca 40 m² däck var klart när vi lämnade ön. Lillstugan hade börjat luta och låg mot backen. Det grävdes och slutligen hissades stugan så att den både är rak och har nödvändig ventilation under torpargrunden. Som traditionen bjuder bjöds alla på sill lunch av kocken Conny Ahlin. Då vi ju är en anrik klubb dukades det upp med Oaxens fina porslin nere på bryggan och hamnfogden bjöd ”hamnfogdens skål”. I vanlig ordning var det på sol och fint väder. Konstigt att det nästan alltid är bra väder på Björnö. Björnö är nu öppnat för säsongen och i och med nya fllytbryggan, finns det nu plats för ca 15 båtar, trots att den fasta bryggan ine är helt klar ännu. Om ca 14 dagar kommer även den att vara färdig och då kommer vi att ha den finaste bryggan i hela skärgården.

//Hamnfogden

img_5148_copyimg_5153_copyimg_5156_copyimg_5166img_5178img_5199img_5211