Kräftköret 2019

2019-08-12

Lördag 24/8 kör vi Kräftköret på Björnö. Detta är en ganska kort och enkel kappsegling som passar alla som seglar. Banan är okomlicerad och tävlingen är inte så lång. Vi tillämpar jaktstart, vilket innebär att ditt SRS tal ger dig en starttid. Den som kommer först över målinjen vinner. Första start är kl 14:00 och banan är preliminärt: Start Björnö, runda grön prick vid Jeppeskär (NO Regarn), runda grön prick Stenskär (NO Björnö), runda grön prick vid Jeppeskär (NO Regarn), målgång vid Björnö mellan bryggnock och boj. Banans längd är 11,3 NM och därför borde seglingstiden bli ca 2 timmar. Skepparmöte k 12:00. Om du kommer direkt kan vi ta skepparmötet på telefon. Viktigt att tala om att ni kommer så vi kan plocka in er båt i startlistan med rätt SRS.

Efter tävlingarna blir det kräftskiva på bryggan !!!

Detta är ett evanemang för alla klubbmedlemmar oavsett om du har segelbåt eller motorbåt !!!

Får vi problemet med nordliga vindar kommer vi ändå försöka genomföra kappseglingarna på Björnö och sedan söka oss till en hamn som har lä, t.ex Arkholmarna. Blir det ihållande regn eller storm ställer vi självklart in, men med tanke på hur våra vänner på SMHI ständigt har fel angående vind och regn, blir det i så fall ett mycket sent beslut.

Festkomitén har traditionsenligt ett lotteri i samband med kräftskivan. Till den söker de priser. Ta med dig eller lämna i klubbhuset.

Alla är Välkomna !!!