Vind i seglen

Jesper Hagel
2022-07-16

Vind i seglen när årets seglarskola gick i hamn

4.1.jpg
Bild: Irma Elmblad, 14, seglar laser.

En kastvind sveper in över fjärden och tvingar besättningen på en av trissjollarna att parera. Alicia Turner Nabb, 10, från Järna duckar vant när bommen svänger runt och båten rundar den gula bojen som markerar banan. Ändå är det mindre än ett dygn sedan hon stiftade bekantskap med båtlivet och segling för första gången.

Familjen bor i Järna och har ingen koppling till båtliv eller segling alls. Mamma Cornelia Turner berättar att hon själv dock testade segling när hon var ung.

– Jag minns det som väldigt roligt, säger hon.

Efter mindre än ett dygn på årets seglarskola kan Alicia inte annat än stämma in.
– Det är jättekul, men ibland svårt, säger hon och fortsätter:
– Igår (fredag) var det jättelite vind, det vara bara de två sista minuterna som det blåste mycket.

10.1
 Alicia Turner Nabb, 10, seglar triss under lördagen.

Under lördagens segling, som bjuder på bitvis friska vindar, får Alicia sällskap av Lamulie Drexel, 12, och Elise Shahnabazi, 12 – båda deltar för tredje året i rad. Totalt 17 deltagare är med i årets upplaga av seglarskolan, som får räknas som en årlig tradition vid klubben. Laser, triss och optimistjollar kryssar mellan utlagda bojar, under övervakning av Simon Evertsson och Tobias Gustafsson. Tillsammans med frivilliga håller de i seglarskolan.

– Vi har haft lite strul med ribb-båten och omväxlande väder, men alla är jätteduktiga och vi har bra assistans så det går väldigt bra, säger Tobias Gustafsson.
De som deltar är på olika nivåer, från de mer rutinerade till de som aldrig testat segling innan.
– Vi brukar säga att man bör vara nio år, kunna simma två hundra meter och inte vara rädd för att bada, säger Tobias Gustafsson.

1.1
Tobias Gustafsson hjälper till att rigga en av båtarna som snart ska ut.

7.1
Lamulie Drexel, Elise Shahnabazi och Alicia Turner Nabb i en av klubbens trissjollar.

Efter dagens första segling har ett fruset och hungrigt gäng letat sig tillbaka in i hamnen. Högsommarvärmen lyser med sin frånvaro. Alicia häller upp Oboy i en mugg. Efter en lunchpaus är det dags att ge sig ut igen. – Det är väldigt kul, säger hon.
Seglarskolan avslutades på söndagen, då med bättre väder och en tur till badstranden i viken intill.

11.1.jpg
Wilma Tengstedt, 14 och Elise Österlind, 15, seglar laser.

Irma Elmblad seglar laser.

Text och bild: Jesper Hagel / jesper.hagel.frilans@gmail.com