Saneringsprojektet

Josefin Gustavsson
2020-02-19
Årsmöte båbotten

I samband med årsmötet hade vi ytterligare ett möte om sanering. Vi tittade på båtar på klubben och träffade Stefan från Ecobläster. Nedan är en sammanfattning av vad vi kom fram till:

-Efter att ha utforskat olika alternativ har vi landat i att glasblästringsmetoden som Ecobläster erbjuder verkar mest lovande för båtar med TBT som skall saneras på klubbens område.

-Alla som är intresserade av att låta Ecobläster sanera båten (både båtar med TBT på skrovet och båtar med andra biocidfärger) kan få en personlig offert för blästring, med eller utan efterföljande epoximålning. Mejla information om båten till Stefan: ecoblastertrosa@gmail.com. Han behöver veta vad det är för typ av båt och hur stor den är.

-Utöver saneringskostnaden tillkommer en kostnad för hanteringen av avfall.
Hur stor kostnaden blir beror bland annat på hur många båtar som deltar – vi återkommer med en grov uppskattning senare i vår.

Hör gärna av dig till Josefin (josefin94@gmail.com) och Kerstin (kerstin.amelin@hotmail.co.uk) med tankar och idéer kring saneringsarbetet, och kopiera gärna in oss om du mejlar Ecobläster om en offert, så vi kan koordinera arbetet på klubben. Du behöver också berätta för oss om du väljer att sanera din båt utanför klubben, och kom ihåg att färg som kan innehålla TBT inte får avlägsnas från någon båt på klubbens område utan tillstånd från styrelsen