Kräftköret flyttat

2018-08-16

Varmaste sommaren på 270 år och just det året blåste både midsommar och kräftköret på Björnö in. Normalt sett har vi ett augusti som är vindfattigt och fler än ett kräftkör har innehållet bleke i flera delar. Alright foks, vi kan inte göra så mycket åt vädret. SMHI säger SV – V och upp till 12 m/s och därför flyttar både klubbmästerskapet och kräftskivan till vår hemma hamn i Skansholmen. Tider och arrangemang är det samma, fast med annan adress.

Tävlingsbanan är 8,1 distansminuter. Tävlingen körs med jaktstart utan omräkning. Start och målinje är röda bojen vid inloppet till hamnen och flaggan på Skansundet. Första rundning är valfri  gul prick söder Himmerfjärdverket – N Fräckstahäll – den nordligaste av de två gröna prickarna NV om Axvika holmar – rundning är valfri  gul prick söder Himmerfjärdverket – N Fräckstahäll – den nordligaste av de två gröna prickarna NV om Axvika holmar – till mållinjen mellan röda pricken och flaggstången.

Den båt som först passerar mållinjen är klubbmästare 2018.

Banan:

Kraftkoret 2018

Följande är starttider som gäller för medelvind 5 m/s. Detta kan komma att ändras vid skepparmötet kl 11.00 vid klubbhuset.

Start kräftköret