Arbetsplikt

2016-10-30

prisonerTja, det kanske låter lite som en fotboja. Gör 16 timmar per år eller betala för dig. Vad ska man göra då, jag kan ju inte snickra, det är aldrig någon som ber mig göra något, osv……Det är vanliga kommentarer bland medlemmar efter att räkningen dimper ner i mejlen, ett helt år har gått och man har inte ens tänkt på att göra något på klubben och helt plötsligt är det dags att betala. Så här är det, i OBK är man skyldig att göra 8 timmar för sommarplats och 8 timmar för vinterplats, för de allra flesta blir det då 16 timmar per år. Två hela arbetsdagar !!! Låter det mycket ? Nja, om man tittar lite på hur mycket tid som läggs av våra förtroendevalda fogdar så kan man snabbt konstatera att de ligger på ca 150 timmar var per säsong, snacka om fotboja. Problemet är antagligen att många medlemmar förväntar sig att de ska göra sina timmar på av klubben organiserad aktivitet. Det är naturligtvis mycket lättare att ”bara komma” till ett dukat bord och hugga i med det som man blir tilldelad. Då är det bra att veta att det finns bara två sådana självklara dagar i dagsläget och det är vår och höststädning av Björnö. Är du med på båda dessa är du klar med din obligatoriska arbetsplikt. De dagar vi använder för iordningställande av hamnplanen räknas inte som arbetsplikt då de ju redan är obligatoriska för samma medlemmar som ska göra arbetsplikt (båtägande medlemmar).

Hur löser vi då detta ? Jo, det är två saker som är viktiga. För det första, om hamnfogdarna fortsättningsvis ska göra 150 timmar per säsong kommer det bli svårt att hitta nya hamnfogdar i framtiden. För det andra, allt arbete räknas. Om du till exempel sätter dig i telefon och ringer in sex stycken som hjälper till att ta upp bommarna ska du naturligtvis även få tillgodogöra dig tiden du tillbringat i telefon. Om du går och handlar färg som du sedan målar ska du naturligtvis även ha timmar för detta. Fogdarnas största problem är att det tar så mycket tid att ringa ihop folk och att åka och handla grejer att det känns som det går fortare att göra det själv. Det är här du kan göra skillnad, fråga vad som behöver göras och se till att lösa både personal och materialbiten, då kommer fogdarna leende komma ner till hamnen eller Björnö och tycka att det är riktigt kul att ha ett förtroendeuppdrag i denna fina förening. Och det handlar inte bara om att snickra eller måla. Kom med egna förslag, trädgården ska skötas, skyltar ska skrivas, hus behöver städas, ………..Viktigt är att kommunicera med fogdarna så att inte någon annan redan tagit det uppdrag du hade tänkt göra. Det finns jobb för alla, jag lovar !!!

Passar på att citera vad som står under fliken ”Bli medlem”:

”Oaxens Båtklubb har som ambition att vara en aktiv och livfull klubb. Vill du vara med och arbeta, delta i, eller arrangera olika aktiviteter är OBK en bra klubb för dej. Söker du en parkeringsplats för båten finns många bättre alternativ.”

// Mikael Jakobsson