Kräftköret 2014

2014-08-18

En oförglömlig helg där kappseglingen innehöll precis så mycket dramatik man någonsin kan önska sig. 10 båtar var anmälda och ställde upp sig för jaktstart. Då väderprognoserna spådde lite vind kördes en kort bana. Norrut från Björnö, runda Köpenholmen, runt Stenskärs Fyr, båtsportleden söder Hasselö och sen samma runda hem. Strax efter start tornade ett riktigt regn/åskväder upp sig från NO. Först blev det helt vinsstilla. Sen kom vinden bakifrån fältet. Det innebar att alla båtar samlades på en sträcka av 30meter precis innan Stenskärs Fyr.

K2_2014

Vid rundningen var vinden uppe i 12m/s och det blev race. Vid rundningen var det fender avtånd mellan flera båtar då plötsligt Stefan Wikström går på grund. Helt fantastiskt att ingen båt kolliderade då det var extremt korta avstånd mellan båtarna. Stefan ropade att han var ok och att de kunde klara sig själv. Då händer det som osakar mest ännu mer dramatik. Micke och Maria Ruda kapsejsar. Det är inte helt enkelt att vända en Flying Dutchman som är full med vatten. Efter flera försök anländer hjälp, först i form av fritidsbåt som sen kallar på sjöräddningen i form KBV. Med blå ljus och två KBV båtar som diskuterar hur de ska göra för att hjälpa Ruda. När de hör diskussionerna om att kapa riggen kommer Hulken krafterna i Micke och Maria och de vänder upp båten själv. Samtidigt utspelar sig dramatik på annat håll i Askö Runt varför den ena KBV båten plöttsligt lämnar haveriplatsen. Flying Dutchman blir sedan bogserad till Björnö. För övriga handlade det om en fantastisk kryss norrut som sakta avtog i vindstyrka ju närmare Köpenholmen man kom. Efter rundningen var det helt stiltje. I mål kom Simo och Majja först med sin HR 342. Kalle Hultman tvåa i Omega 34, Trea Robert Andersson Bavaria 33, Flax fyra, Rebecula femma. Då det är två tävlingar i samma tävling, ett KM och en öppen klass blev det:

Kräftköret

1:a HR 342 / Simo & Majja
2:a Omega 34/ Hulman
3:a Bavaria 33 / Andersson

Klubbmästerskapet

1:a Omega 34/ Hulman
2:a Flax / Gustavsson
3:a Scanmar 33 / Endoff

För de som var kvar i hamnen  utspelade det sig stor dramatik då båtarna slet sig i de starka vindarna. Så var det äntligen dags för kräftskivan. Med musik från flera håll och en vädergud som såg till att inte släppa ner några regndroppar förrän efter kl 01.00 blev det ett fantastiskt party på bryggan. Vi kanske inte har de största kappseglingarna men vi har definitivt de bästa festerna. OBK är i världsklass när det gäller party.

K1_2014