Torrsättning hösten 2013 – Vad kan göras bättre?

2013-10-15

Torrsättningen i början på oktober gick perfekt utifrån ett säkerhetsperspektiv. Det är viktigt, tack för att Du bidrog till detta.

Vad som gick långt mindre än perfekt var de små detaljerna. Det bidrog till att kranen släckte lyset kl. 20:45, minst tre timmar senare än vad som är brukligt.

I ett extrainsatt styrelsemöte 2013-10-14 diskuterades vad som gick mindre bra och hur det kan åtgärdas. Följande förslag togs fram:

1) Fyra personer (Krandirigent, Lagchef, Traktorförare, Sjöansvarig) utgör OBKs lyftorganisation hela dagen. De har befogenhet att ”peka med hela handen” där så krävs. I tillägg kommer övriga medlemmer i respektive lyftlag som tilldelas specifika uppgifter.

2) Krav att det finns slingmärken.

3) Fogsvans + pallningsvirke i reserv tillhandahålls av klubben både vid uppställning av vaggor lördagen innan torrsättning samt under torrsättningsdagen.

4) Fyra lyftlag av ungefär samma storlek (ca. 12-13 båtar) införs.

5) Alla båtar som kräver straffade slings lyfts efter varandra.

6) Böter införs för den som inte deltager (eller utser relevant ersättare) på obligatorisk arbetsdag.

Dessa punkter kommer att behandlas på Årsmötet 2014-02-17.

/Styrelsen