Banor i årets Kräftkör.

2013-08-02

Ja! Det blir skärgårdsbana i år igen. Det fanns tankar om att lägga de nya gula bojarna i någon form av triangelbana på fjärden men tävlingsledningen vet just nu inte hur man kan förankra dem på ett säkert och bra sätt. Djupet är oftast över 30 meter på fjärden. Blir det blåst kan de kanske börja driva.

I stället går banan norrut från Björnö, rundar Käringholmen och går sedan söderut runt Grönsö om styrbord. En lång sträcka söderut som kräver lite navigering och kan ge möjlighet till olika vägval. Hem från Grönsö har vi Karta om babord och gröna bojen vid Skorpan om styrbord. Sedan hemåt norrut med Käringholmen om BB och sedan mål vid klubbholmen. 8,3 Nm totalt.

Ifall vindarna är riktigt usla blir det samma korta bana som ifjol dvs Bjönö-Käringholmen-Stenskär-Käringholmen i mål. Enda undantaget är att vi hem från Stenskär går båtsportleden för att komma bort från någta elaka stenbumlingar vid Stenskär.

Väl mött//Ruda