Kappsegling 2013

2013-02-28
Hej alla seglare!
Här lite info om årets seglingsprogram utöver jolleseglingen.
Som vanligt kör vi OBK Cup som i år kommer att bestå av 5 seglingar. Det blir 2 kvällsseglingar samt Försommarseglingen och klubbmästerskapet Kräftköret. Dessutom ska vi  ta med Radön Open i vårt program som ju arrangeras av Östertälje BK. Summan av de 4 bästa seglingarna räknas samman och blir slutresultat.
kappsegl13_copy
Kvällsegling OBK Cup 1 kör vi tisdagen den 21 maj på sedvanligt vis. Egen tidtagning med start och mål i hamnen.

Försommarseglingen, OBK Cup 2, som inleder Poker-Run helgen kommer i år köras fredagen den 14:e juni. Banan blire en skärgårdsbana så lång vi törs lägga den med hänsyn till att vinden ofta dör framåt kvällen och att vi ju också ska hinna grilla. Egen tidtagning inom startintervallet 18:00 till 18:30.

KM/Kräftköret går i år andra helgen i augusti dvs lördagen den 17 augusti då det ser ut att vara rimligt fritt från krockar med andra båtevenemang. Det innebär att fler i OBK kan närvara samt även gäster från andra klubbar. KM är även delsegling 3 i ”Cupen”.

Kvällsegling OBKCup 4 kör vi tisdagen den 27 augusti på kort bana utanför Skansholmen.
Sista OBK Cup blir ihop med Radön Open som vi inte har datum på ännu men som brukar arrangeras en lördag i mitten av september.
Kort om lite av varje. På OBK Cup och även KM kommer vi vara ganska liberala vad beträffar vilka båtar som tillåts starta. Vi kommer hålla på ordningsregler, flytväst mm men kommer inte kräva att varje båt kan uppvisa SRS mätbrev även om det är önskvärt. Finns båtar med i SRS tablellen är det bra men vi kommer även tilldela approximativa SRS tal för de som saknar. Segling är mest lek och skoj  i vår klubb och inte blodigt allvar. På sista seglingen som är Radön Open kommer mätbrev däremot krävas av alla som inte har en standardbåt.
SRS tabellen är uppdelad i segling med undanvindsegel eller utan. I år kommer vi på alla seglingar låta besättningarna avgöra vad som passar dem bäst, med eller utan spinnacker. Så även på Kräftköret vilket blir en nyhet. Kräftköret kommer för övrigt även detta år att gå norrut från Björnö på en slinga för att komma tillbaka samma väg. Trånga sundet som så många år strulat hoppar vi över. Förra året var hela startfältet samlat inom 11 minuter. Från målbryggan kunde man se alla båtar kryssa upp målet samtidigt. Det var häftigt! Så vill vi ha det igen.
Mer information kommer efter hand, kommer anslås på grinden samt beskrivas här på hemsidan. Ha det gott //M.RudaMickeR_WEb