Årsmötet i OBK avhölls en grå afton i medio februari 2013 på Mörkö Bygdegård.
Knappt 40 OBK:are hade trotsat lusten att kura i TV-soffan och bidrog istället ymnigt med synpunkter, klokskap och beslutskraft.
Årsmötesförhandlingarna gick enligt plan. Det ekonomiska läget och utförda aktiviteter under 2012 gicks igenom, ansvarsfrihet beviljades, en budget antogs och valberedningens förslag till Styrelse 2013 bifölls. Ett särskillt tack till Lennart Gustafsson (revisor) och Patric Lindén (sekreterare) som lämnar funktionärskollektivet, och varmt välkommen till Olle Wengelin (sekreterare), Sven-Ingvar Eriksson (byter från valberedning till revisor) och Peter Forsell (valberedning).
Den största delen av tiden åtgick till att presentera och diskutera 'paketet' avseende avtalsstatus vs. möjligt framtida krav på spolplatta vs. båtlyft i egen regi. Mycket sades, än mer funderades och till sist gick församlingen till den andra och sista omröstningen om båtlyft i egen regi. Av de 28 närvarande röstberättigade, stödde 23 st. Styrelsens förslag - en stark majoritet om 82%. Därmed har Styrelsen det mandat som krävs för att gå vidare med detta projekt. Styrelsen tackar medlemmarna för stödet i denna strategiskt viktiga fråga. Samtidigt klargjordes det, att under förutsättning att inget revolutionerande inträffar under 2013, kommer detta år att bli ett 'wait-and-see'-år i avvaktan på tydligare signaler om arrendeavtalssituationen.
Sedvanliga årsmöteshandlingar finner du under 'Dokument'.
Sjösättningen sker lördag 4 maj med ett medlemsmöte dagen efter då vi samtidigt städar av området.
Men innan dess blir det många timmar med putstrasan i hand!
Väll mött under båtåret 2013 med OBK-flaggan i topp.
//Styrelsen
Havs och Vattenmyndigheten har under september 2012 presenterat en rapport innehållande riktlinjer för båtbottentvätt. Utredningen är gjord efter ett direktiv från regeringen 2011. Ännu finns inget tvingande lagkrav, men en kvalificerad gissning är att ett dylikt kommer inom 3-5 år. Om så blir fallet blir konsekvenserna för OBK följande:
1) En signifikant utgift för en spolplatta med återvinning
2) Längre tid för upptagning eftersom båten måste högtrycktvättas på spolplattan innan den sätts på vagn eller i vagga.
Därmed kommer nuvarande system med inhyrd mobilkran fördyras.
Rapporten finner du här:
/Styrelsen
Medlemmarna säger 'Ja' i en första omröstning om båtlyft i egen regi
Medlemsmötet handlade mestadels om en för OBK viktig långsiktig fråga: skall vi lyfta i egen regi eller fortsätta som idag med inhyrd mobilkran?
Efter en lång genomgång och debatt om sakfrågan där både för- och nackdelar belystes samt tillfälle gavs att ställa detaljerade frågor om teknikval, implikationer samt ekonomiska konsekvenser, skred så medlemmarna till verket och röstade. Totalt fanns 45 röstberättigade på röstlängden varav 33 var närvarande och tre hade skickat in fullmakter, således ett 'valdeltagande' om 80% (vilket skulle göra vilken politiker som helst grön av avund).
Röstningen skedde i två omgångar:
1) först om med vilken röstmajoritet som skulle krävas för att Styrelsens mandat för att gå vidare skulle få OK. Alternativen var >50% men < 67% (14 röster), 67+% (16 röster), 75+% (6 röster), 90% (0 röster). Därmed blev resultatet att det kommer att krävas minst 67% för att projektet skulle få godkänt.
2) därefter röstades det om ett 'Ja' (28 röster) eller 'Nej' (8 röster) om att gå vidare.
Således kan det konstateras att 78% av rösterna stödjer att OBK går vidare med båtlyft i egen regi. En stark och gedigen majoritet vilken Styrelsen med glädje noterade.
Nu är dock inte frågan avgjord. En andra omröstning kommer att ske vid Årsmötet i februari 2013. Under förutsättning att även den utfaller till 67+% stöd för båtlyft i egen regi kommer styrelsen att ha detta som en prio 1 fråga under 2013 (och sannolikt även 2014).
Fram tills Årsmötet är det viktigt att både du som inte gillade utgången av den första omröstningen - likväl för dig som tyckte det var ett bra beslut - forsätter att fundera kring ärendet, ställer frågor, debatterar och skapar opinion för just din sak. Ju fler vinklar på frågeställningen vi kan få belysta, desto större är sannolikheten att det blir ett bra beslut - oavsett om det blir ett 'ja' eller ett 'nej'!
Tack för en meningsfull och rejäl diskussion idag.
//Styrelsen
PS. Läs gärna artikeln "Båtlyft: Styrelsens förslag" nedan.
Bifogat vänligen finn Styrelsens förslag till mandat för genomförande av båtlyft i egen regi. Förslaget tas upp till en första omröstning på medlemsmötet 2012-10-07 och - under förutsättning att det stöds - till en andra och slutlig omröstning vid årsmötet 2013.
Detta är ett mycket viktigt dokument som du ombeds läsa noggrant. Ifrågasätt! Fundera! Kommunicera! Debattera!
Du som är båtägande medlem som lyfter din båt på OBK: Din närvaro vid medlemsmötet är ytterst väsentlig.
//Styrelsen
Last update:
Vädret blir bättre än vad som visas i "väder" här på sidan. Efter direktkontakt med meterologerna i Oslo säger de följande: Måttliga regnskurar lördag 09:00 - 15:00. Övrig tid är det uppehåll.
Poker Run har växt och blivit "Super Helgen". Efttersom alla våra arrangemang är öppna för alla båtmänniskor är alla välkomna till följande aktiviteter. Det enda vi kommer att vara lite kinkiga med är att ni på ett eller annat sätt anmäler er.
Det enklaste är att ringa till 0705-270113 och tala om hur många ni är. Orsaken att vi behöver ha lite koll på antalet deltagare beror på att den berömda stjärnkocken och jägaren Henric, kommer att skjuta ett vildsvin av exakt rätt storlek till den skara som har anmält sig.
Helgen börjar redan på fredagen den 15/6 med kappsegling. 17.00 är det skepparmöte och 18.00 - 18.30 är det start. Racet sker med egen tidtagning och banan är på fjärden utanför Skansholmen. Kl 19.30 tänds grillen för gemensam middag. Du tar med eget grill käk medans Ruda står för sin fantastiska potatissallad. 20:30 börjar whiskyprovning med mannen från whiskeyns hemland, Allan. Lördagen börjar kl 10:45 med skepparmöte för Poker Run. Detta är en tävling där det handlar om att få en bra poker hand. Vi hämtar spelkort på 4 klubbholmar och får sen det femte kortet när vi kommer tillbaka till hamnen. Det är fria byten mellan deltagarna och vinnaren vinner vandringspokalen som instiftades förra året. Tider för Poker Run:
Prisutdelning för båda kappsegling och Poker Run sker 18:00 från stora scenen.
Till middag serveras helgrillat vildsvin, potatissallad och sås samt efterrätt. Middagen börjar serveras kl 18:30. I samband med det öppnar Poker Run baren.
Kl 19:30 kliver rockbandet upp på stora scenen. Efter bandet blir det 70-tals disco. Av respekt för kringboende och även egna trötta gäster kommer vi att leka "tysta leken" efter 01:00 och fram till soluppgången.
Under kvällen kommer ett lotteri att finnas där första priset är skänkt av SeaSea i Haninge. Värdet av första (enda) priset är 3268:-
Whiskey provningen kostar 50-100:- per deltagare. Poker Run kostar 100:- / båt. Maten under kvällen kostar 100:- / person. Barn äter gratis. Lotter kostar 20:- / st. Ta med kontanter då vi inte hanterar kort.
Vi hälsar alla hjärtligt välkomna till SUPER HELGEN 2012 !!!
Skriv ut Poker Run afifschen och sätt upp den på något bra ställe
Här publicerar vi artiklar av det större formatet.